måndag 2 november 2009

Tittut

En av de roligaste lekarna i hemmet nuförtiden är att leka tittut. Att mamman gömmer sig och tittar fram och skriker tittuuuut må väl vara hänt (om än ett lite märkligt beteende för en 34-åring kan man tycka), men nu sker det även på Arvids egna initiativ. Jag förstod inte vad han höll på med först, men sen slog det mig: han leker ju!
- Javisst. Jag kryper ihop och vänder ner huvudet eller drar en kudde över ansiktet och så ligger jag så en lång stund och väntar. Sen tittar jag upp och känner mig väldigt förväntansfull. Här är det alltså meningen att mamman ska se väldigt glad ut och säga tittut, förklarar Arvid.
Ett annat roligt sätt att variera evighetsleken på är att mamman låtsas som om hon inte ser barnet, fast han är fullt synlig. Jag tittar mig omkring överallt men inte på honom, och undrar högt: "var är Arvid? Nämen. Nu försvann han. Var är han?".
- Ja det är min bästa lek, det är så kul. Jag blir hemskt uppspelt och tittar på mamma med jätteglad min och gör små pip ända tills hon hittar mig, säger Arvid.

1 kommentar:

  1. Jättekul - Det tycker även mormor!
    Tack för en mysig helg. Saknar dig redan Arvid!

    SvaraRadera