fredag 6 november 2009

Plötslig grötvägran

Helt plötsligt är det inte gott med gröt längre. Gröt är skit. Man vill inte ha. Man vill gråta när den dumma gröten kommer mot munnen. Det går däremot bra om gröten maskeras med gottigt fruktmos. Men eftersom förstagångsföräldrarna har hört att det ska man inte göra - då vill barnet bara att allt ska smaka sött och gott sen - så gör vi det inte så ofta. Istället trugar vi, testar olika grötsorter och lockar och distraherar med leksaker så att det skrattas, då kan man lirka in lite gröt. Jag förstår inte detta. Det enda jag kan komma på som anledning är att den dyra lyxoljan från Italien som vi använt på gröten för att Arvid ska tjocka på sig är slut. Nu använder vi en mer vanlig, fast fin, olja.
- Ja men herregud, jag kräver väl lite mer finess på min mat än så, snäser Arvid. Här har jag tex hittat en olivolja med tryffelsmak. Den kan jag tänka mig, om de nu tänker fortsätta förvägra mig direktimport av exklusiva sorter, fortsätter han.

1 kommentar:

  1. Kära vän, du skriver så fantastiskt bra och roligt att jag ofta sitter o skrattar högt för mig själv när jag läser din blogg. Keep it up! /Faster M :)

    SvaraRadera