lördag 7 november 2009

Skönt med lördag och att kunna sova ut

Imorse vaknade Arvid klockan fem. Han ville inte somna om trots ihärdiga försök av trött moder.
- Nej, jag var ju vaken för bövelen, säger Arvid.
- Det är upp upp upp upp som gäller då och det vet hon mycket väl om. Jag har väldigt mycket att stå i, fortsätter han.
Vi gick således upp. Tände en lampa i vardagsrummet och satt där och led (jag, inte han). Ingen annan av grannarna på gatan var vaken. Det var kolsvart ute och i alla fönster likaså. Det kändes lite ensamt. Arvid kravlade runt på golvet bland sina leksaker och var superglad. Jag försökte se till att han höll sig nöjd och satt samtidigt och zombietittade på några tråkiga program på tv. Man får liksom ta vad som bjuds klockan fem på morgonen. 
Sen händer något underbart. Tinky Winky, Laa-Laa, Po och, vad nu den sista heter, dyker upp på tv:n. Teletubbies! En riktig mamma-saver.
- Ja herregud, det är världens absolut bästaste program! Det bästa är när de tultar omkring. Eller när de tittar fram bakom kullarna och säger "hej hej". Jag älskar det!. Jag kan inte låta bli att göra höga glädetjut då, förklarar Arvid.
Sen gick vi och la oss. Tyst tyst tyst för att inte väcka pappan. Efter en timma var det dags igen. Då fick pappan gå upp och mamman sova.

1 kommentar:

  1. Tänk om dom kunde begripa att när den stora lampan (solen) är släckt, då sover man. Och den lilla lampan (månen) lyser så är det bara för att John Blund ska se något när han kommer för att sanda.

    SvaraRadera