söndag 11 oktober 2009

Okej, femman är bra i alla fall

Jag läser på alltombarn.se om 10 sätt att bli på bättre humör om man är en utmattad, stressad småbarnsförälder som känner att man behöver piggas upp. Det finns bra självhjälpstips att ta till, säger de. Låt oss ta en titt på dessa självhjälpstips:
  1. Inför tupplur för alla i familjen.
    Om jag sov när Arvid sov, när skulle jag då hinna blogga och facebooka och se Dr Phil?

  2. Håll kaffedosen på en lagom nivå. Mer (eller mindre) koffein än vanligt kan leda till irritation och trötthet.
    Arvid var väldigt irriterad och trött igår. Skulle jag gett honom mer eller mindre kaffe?

  3. Vätskebrist kan göra att du känner dig mer trött. Sikta på ungefär 8 glas vatten per dag.
    Ett glas för varje timma man borde sovit?

  4. Istället för att känna att du är för trött för att göra något över huvud taget – prioritera om och skjut på det som inte behöver göras med detsamma.
    Jag gör ingenting. Är det för mycket? Ska jag skjuta upp det?

  5. Dela på bördan. Glöm din stolthet och be din partner eller någon i närheten om avlastning.
    Stolthet? Vi bor på Högbergsgatan. Ta gärna med mat. (Vi är lite trötta på hämt-Thai.)

  6. Säg förlåt. Du höjde rösten, började gråta eller sa något du ångrar i en stressad situation.
    Ja så klart. Men... vänta lite här nu. Ska man be om förlåt om man börjar gråta?  Eh what?

  7. Skratt är ett snabbt sätt att motverka stress. Leta fram roliga klipp på Youtube eller sätt på en rolig DVD, så snart /barnet somnat.
    Hahaha. Se där! Nu skrattade jag.

  8. Det är mycket lättare att se till någon annans behov om du får sova, äta, gå på toa och pausa tillräckligt.
    "Nu behöver mammma pausa och sova så jag lägger dig här i förrådet ett tag."

  9. Visst kan det vara bra med med strukturerad tillvaro, men om du känner att du behöver en paus – låt inte den dagliga rutinen stå i vägen för det.
    Ska jag skippa Arvids mat och sovningar? "Mamma behöver pausa nu igen".

  10. Tänk på allt som är bra. Fokusera på det som faktiskt funkar en stund, om inte annat tänk på hur glad du är att du har ditt barn och snart ska du se att världen ter sig lite ljusare.
    Det är skönt att vältra sig i klag och det tänker jag fortsätta med!

1 kommentar:

  1. Det är liksom aldrig några konkreta råd!

    Vem ansvarar för bebbe när mammi är bajsnödig?
    Vem tar över när mammi pausar?
    Vem ska man be om ursäkt till när problemet är att man är ensam hemma?

    SvaraRadera