onsdag 21 oktober 2009

Arvid är en hacker

Arvid fick nyss tillgång till datorn efter att han tjatat om hur viktigt det är att hänga med sin tid, att ständigt lära så att han kan ligga i framkant. Jag kunde inte riktigt argumentera emot det där, men jag begränsade hans datoranvändande till 10 sekunder. Det får vara nån måtta. Han jobbade snabbt och gjorde direkt den här sökningen på Google: a21qqqqqqqqqqq<<<<<<<< q. Jag förstår inte vad det betyder. Kan det vara nåt med programmering? Eller nåt science-fictionaktigt, som Startrek? Sen ändrade han snabbt på nåt så upplösningen blev jätteliten (jag ser knappt vad jag skriver nu) och avslutade med att pilla loss Ctrl-knappen. Helt klart är han ett datorgeni. Hoppas han ändå kommer att utveckla sociala egenskaper så att han inte behöver tillbringa sitt liv ensam med datorn och joltcola.

2 kommentarer:

  1. a21qqqqqqqqqqq<<<<<<<< q - är en kod. Pappi är programmerare så jag vet. Vill du så kan jag kolla närmare med honom vad för typ av kod det är också...

    Lilleman lyckades orda något som så fint hette "privatsurfning" på min. Det innebar att alla passord glömdes och att jag fick ett jäklarns jobb när jag skulle kommentera bl a... Det innebar också att jag kände mig som en snuskig porrsurfare som försökte dölja något för pappi. Fråga mig inte hur, men nu är det borta igen... Lilleman är här en sväng och fixar var dag :)

    SvaraRadera
  2. Det tar sig!
    om man konverterar a21qqqqqqqqqq <<<<<<<< q från Base64 (som används för att koda tex e-post meddelanden från vanliga 8b data till 7b ascii) så får man "kmja" (med några flera a:n dock).
    Arvid försökte helt sonika skriva "Kjam!" till sin älskade mamma, lite stavfel får man ha överseende med , han är trots allt bara 6 månader.
    /A

    SvaraRadera