torsdag 29 oktober 2009

Förlossningskliniken

Jag ligger i soffan och dricker kaffe och frossar i vrålande och smärta på mitt favorit-daytime-tv-program Förlossningskliniken på TV 4. Jag förstår inte för mitt liv hur folk kan komma in för att föda barn och vara helt oförberedda på smärtan. Typ "det kommer nog inte göra så ont, jag är tuff och tänker föda natuuurligt". Sen ligger de där och vrålar och gråter. Kom igen nu! Varför utstå mer än vad man behöver? Jag förstår inte. Det är väl ett modernt samhälle detta och inte medeltiden, det finns ju hjälp att få. En del verkar dessutom se nån sorts prestige i att de utstått lidande utan smärtlindring. Märkligt.
Nej, jag är en modern människa och jag säger: snitt! Men det var visst ett sidospår.

1 kommentar:

  1. Det börjar där, med att jämföra smärtlindring och andningskurser. Sen fortsätter det med viktminskning av mamma och viktökning av bebis. Men viktigast av allt är ju ändå att ungen är tidig. Tidig att krypa, gå och prata. För det är himla viktigt.

    Hjälp vad trött jag är på "vanliga" småbarnsmammor och deras tjat.

    SvaraRadera