torsdag 15 oktober 2009

Kulturelit i vardande

Igår var vi på en trevlig utflykt. Arvid påstod att han "var trött på Dr Phil och ville förkovra sig i kultur" så jag såg ingen annan utväg än att ta med barnet på konstmuseum, närmare bestämt Dalí-utställningen på Moderna Museet. Vi matade och sövde som besatta innan för att utflykten skulle bli... glad. Det blev den, men Arvid ville inte sitta i sittvagnen. Han kastade sig av och an med livet som insats (eftersom mamman hade tagit bort selen) och vände sig konstant till ett mycket obekvämt magläge.
- Ja?! Den dumma människan fattade ju inte att jag ville upp så jag kunde kolla in konsten, förklarar han. Sitta nere på golvet, forsätter han föraktfullt.
Jag fick således bära runt honom på ena armen alternativt placera honom på handtaget till vagnen där han sen förnöjt satt och pladdrade.
- Pladdrade? Jag recencerade Dalí, men det är hon väl för dum för att förstå, fnyser han.
- Dalí är intressant, fortsätter han. Hans flirt med fascismen i en tid då Spanien, och snart hela Europa, stod i brand har gett honom en plats i konsthistoriens giftskåp.

1 kommentar:

  1. Ville nöjde sig med att konstatera att Dalí nog rökt både ett och annat.. Men det är bra att Arvid håller fanan högt - vi vill ju inte att Svea rike ska dräneras på kulturelit. Vem skulle då provocera Göran Hägglund och hans gelikar?

    SvaraRadera