onsdag 20 januari 2010

En liten historia från mitt förflutna

Vi har haft väldigt kallt i lägenheten ett tag. Tydligen har det varit vattenläckage i elementsystemet och vi rekommenderas att lufta dem. Detta känns definitivt som ett uppdrag för Johannes. Jag har luftat ett element en gång, och det gör jag inte om.
För kanske sex år sedan när jag bodde själv hade jag problem med ett element. Pappa tyckte att jag skulle lufta det. Han sa att det är bara att skruva av en liten grej och hålla ett glas under och låta lite vatten rinna ut så är det klart sen. Det lät ju lätt. Jag gört, tänkte jag!
Ingen hade dock visat mig var den lilla grejen som skulle skruvas av satt. Så när jag kom där och glatt började skruva av muttern som satt på änden av elementet, beredd att fånga lite vattenstril med mitt lilla glas, så blev jag totalchockad när muttern plötsligt FLÖG av av det plötsliga vattentrycket och en stråle stor som en femtioöring toksprutade ur elementet, rakt in i min bokhylla. Smutssvart vatten började snabbt sprida sig över golvet, min katt blev livrädd och gömde sig under sängen och jag stod där och tittade mig panikartat omkring. Hur får man det att sluta? Muttern! Var är muttern?!
Jag visste inte vad jag skulle göra så jag stod där med fingret i hålet för att försöka hindra vattnet och fick panik och började gråta. Det hjälpte ju inte men som tur var kom jag på genidraget att öppna balkongdörren så att vattnet kunde spruta på dörren och forsa ut, istället för in i bokhyllan. Man tänker dåligt när man är chockad. Tydligen ser man dåligt också för den jävla muttern fanns ingenstans.
I nån sorts gråtchock tog jag mig till sist ut i trapphuset och började ringa på hos alla grannarna medan jag hörde hur vattnet sprutade inne hos mig. Tills slut var det en kille som öppnade och kom och hjälpte mig. Han hittade muttern på en gång. Den hade trillat ner i mitt lilla glas som stod alldeles under elementet. Han satt snabbt dit den igen och jag skämdes och tackade och försökte uppbåda någon sorts värdighet. Sedan torkade jag vatten väldigt, väldigt länge. Det sviktade och lät svampigt under trägolvet ett par dagar, vilket oroade mig särskilt som jag bodde olagligt i andrahand. Jag tror dock att det torkade upp sen och ordnade sig. Hoppas jag. Jag flyttade några månader efter det.

1 kommentar: