måndag 5 april 2010

Hypnotisitören, har ni läst den?

Vissa ord kan man bara inte uttala. Jag tror det är normalt. Vi säger så. Jag har just läst en bok som heter Hypnotisören. Det är ett märkligt ord. Det heter ju hypnos, alltså borde det heta hypnositör tycker jag. Med s. Men det gör det inte. Och eftersom jag vet att det inte heter som det borde så grips jag av någon sorts förvirringspanik när jag ska uttala ordet, vilket varit några gånger nu på senaste tiden. Jag börjar med hypno- och här känner jag att snart blir det fel och försöker rätta till det hela genom att lägga till -ti, men nej det känns fortfarande fel, så jag slänger till med ett -sitören. Hypnotisitören. Och så blev det fel igen.
Har ni några sådana ord som ni inte kan säga?

1 kommentar:

  1. Jag tycker du ska hålla fast vid det och hävda att det är östgötska. Det funkade ju för mormor i 80 år =)
    /A

    SvaraRadera