måndag 14 september 2009

Nu bojkottar vi alla Dan Brown for good. Okej svenska folk?

Svenska folk. Jag ber er. Inse att Dan Browns böcker är skit. Nu har han tydligen skrivit en ny och den kommer sälja som smör i solsken den också. Tyvärr. Jag fattar inte grejen. Ja, Da Vinci-koden hade en spännande och smart intrig, absolut, men karln skriver ju som om det var en actionfilm det handlar om. Action funkar på film, men en bok behöver mer djup och känsla i sina karaktärer. Jag har extremt svårt för böcker där man inte får lära känna karaktärerna. Varför gör de som de gör? Vilka är de? Det är sånt jag vill veta. Karaktärerna känns inte trovärdiga annars. Jag behöver mer än bara handling, handling. Kan man inte kombinera de två? Vad är problemet? Nu när jag ändå har er på tråden svenska folk. Kan vi också enas om att Stieg Larsson är lite väl upphajpad?

3 kommentarer:

  1. Håller med - men som mellanmål funkar det!

    SvaraRadera
  2. Erik M, vän av oordning14 september 2009 kl. 19:11

    Det kan ju också vara så att det finns utrymme för mer än en genre, och att inte alla läsare alltid vill ha djuplodande psykologiska analyser av karaktärerna serverade på silverfat. Sedan undviker ju också Brown att gå i en fälla som jag personligen upplever att Dostojevskij gått i: Att hänga upp sig för mycket på psykologiska analyser som inte säkert håller för en kritisk granskning. Då kan man väl lika gärna låta bli (om inte själva huvudpoängen med boken är just den psykologiska analysen, men det är ju inte det som Brown skriver om.)

    SvaraRadera
  3. "Kan vi också enas om att Stieg Larsson är lite väl upphajpad?"

    Ja, men inte på långa vägar lika mycket som Dan Brown. Stieg Larsson skrev några solida, ganska hyfsade deckare. Dan Brown producerar dåliga turistguider som försöker vara thrillers. Ren dynga.

    SvaraRadera