lördag 12 september 2009

Ålen Arvid

Innan jag fick barn var jag helt säker på amning inte var nåt för mig, att det skulle kännas perverst på nåt sätt liksom. Men till min förvåning var det helt ok när det väl funkade. Det var inte så kul att slita fram brösten bland andra människor bara, det tycker jag fortfarande inte. Ändå gick det bra om man gjorde det diskret, det vara bara att hänga en handduk för och sen smussla lite därunder. Men nu! My god! Det är som att amma en ål! En sjukt stor och nyfiken och stark ål. Jag skulle gärna sluta nu, men samtidigt är det ju bra att han får i sig antikroppar så här i grissjuke- och RS-tider, så jag vet inte...
Offentlig amning har jag slutat med i alla fall. Han sliter bort handduken på 3 sekunder och kastar sig av och an och kollar sig omkring medans jag får sitta där och försöka skyla mig så gott det går. Värdelöst! Alltså blir det flaska om vi ska vara bland folk. Hemma ammar vi liggandes i sängen. Nu har det också börjat vara helt värdelöst. Han vägrar plötsligt att ligga på sidan. Han korvar runt (hans paradnummer), lägger sig på mage och glor på mig samtidigt som han äter.  Det känns.. lite weird. Kanske vi borde sluta ändå? Är det dags?

2 kommentarer:

  1. När det inte känns som att det funkar längre, så är det dags. Oavsett när det är!

    Men vill du sluta nu, ska du väl kanske inte lyssna på mig. I mitt fall helammade ungrackaren tills hon var sex-sju månader (med undantag för nån grötsnutt per dag från 4 mån), sedan blev det delamning i varierande skala tills hon var 1 år och 8 månader! Lite längre än väntat, minst sagt.

    Var på väg att sluta strax innan hon fyllde ett och jag skulle börja jobba, men då blev hon jättesjuk i två veckor och vägrade ALLT annat än bröstmjölk... Så att tvärsluta då hade tagit död på tuttarna, vi körde morgon och kväll med få undantag istället och vips hade det gått över ett halvår till!

    SvaraRadera
  2. Oj, ja det var länge. Så blir det inte här kan jag säga, han äter bra både flaska och mat så det känns inte svårt att övergå till mer sånt. Kommer definitivt gå ner till bara morgon och kväll nu snart, om inte ålen skärper sig.

    SvaraRadera