tisdag 8 november 2011

Verkligen drygt 2

Till alla ondskefulla som skrattat åt att jag inte visste vad drygt betydde: Nu har det visat sig att jag verkligen borde se över mitt karriärval eftersom jag tydligen säger särskåda, när det heter skärskåda som Johannes så skadeglatt lärde mig igår. Svenska språket är tydligen inte mitt gebit (heter det så? Jag har blivit väldigt osäker nu på alla ord som jag inte använder varje dag...)

Men vafan. Att särskåda = betrakta kritiskt, dvs titta lite närmare på nåt, "skåda särskilt" = särskåda. Vad har det med att skära att göra? Nej precis. Ingenting! Det finns ingen som helst rimlighet i det. Jag tror det är tryckfel i SAOL.

1 kommentar:

  1. Särskåda låter bra tycker jag.....kreativt av dig att hitta på nya ord. Det har du gjort alltsedan du började prata när du var 10 månader. Det är ju så språket utvecklas ...eller hur?

    SvaraRadera