torsdag 25 mars 2010

Mensa, ring mig!

alltombarn kan man läsa kriterier framtagna på Duke Universitet i USA för att fastställa vilka barn som hör till den högintelligenta skaran. Detta gäller barn som ännu inte har börjat skolan:

Har lätt för att lära och kommer ihåg vad han/hon har lärt sig.
Typiskt. Arvid som verkar ha glömt vad det är kaninen gör med sin näsa!

Verkar mogen för sin ålder.
Ja. Han känns definivtivt mer som om han vore 1 år och två veckor än bara 1 år och två dagar!!

Har ett rikt ordförråd. Vill lära sig nya ord och kan läsa själv.
Han säger pappa och titta. Det är väl rikt? Och det där med att läsa kommer nog när som helst nu tror jag.

Experimenterar för att själv kunna lösa ett problem.
Ja! I morse experimenterade han med problemet att komma ner från soffan. Han testade med huvudet före. Superintelligent.

Vill helst leka med äldre barn.
Han får leka med de barn som erbjuds. Dumma bekantskapskretsen som hämmar mitt barn på det här viset!

Är lyhörd.
Ja oh ja! Igår fick han inte banka på tv:n för mamman, då svarade han genast med att banka sitt huvud i golvet istället på ett väldigt lyhört sätt.

Är nyfiken på ett intellektuellt sätt.
Ja, oh ja! På ett väldigt nyfiket intellektuellt sätt vill han gärna slita sönder morgontidningen. Gärna kulturdelen.

Visar medkänsla för både människor och djur.
Han kramas och säger mmmmmm. Det är väl medkänsla? Han bankar också och försöker peta folk i ögonen på ett medkänsligt vis.

Uppskattar att hålla på med labyrinter, pussel och siffror.
Nja.. men det verkar komma när som helst nu.

Han ifrågasätter det han får höra från sina lärare, familj och andra auktoriteter i sin omgivning.
Ja verkligen. Ofta illusterar han sitt ifrågasättande genom att banka huvudet i golvet.

Blir lätt uttråkad.
Ja! Lek, lek, lek. Hela tiden ska man leka, annars är det tråkigt.

Har mycket energi.
Ja! Mensa hör av er! Här har ni ett guldkorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar