torsdag 4 mars 2010

Kloka läsare tipsar

Fia nämner pseudotvillingar i en kommentar till förra inlägget och rekommenderar att vänta åtminstone två år mellan barnen. Eftersom jag lyder allt vad mina bloggläsare säger så googlade jag genast på pseudotvillingar:
Pseudotvillingar är syskon som är tätt födda, med 18 månaders åldersskillnad eller mindre. Det kan särskilt ha betydelse om första barnet är en pojke och det andra en flicka. Eftersom flickor utvecklas så mycket snabbare än pojkar är lillasyster snabbt i kapp och förbi, vilket kan vara knäckande för storasyskonet. Många drabbas av dåligt självförtroende långt fram i livet.
Även om pseudotvillingarna är två pojkar påverkas de av pseudotvillingskapet. Eftersom de är så lika i ålder sätter man kanske dem i samma simskola och samma fotbollsskola. Och då är det förstås lätt att den äldste försöker slingra sig ur. För tänk om han satsar allt han kan och lillebror ändå är bättre? När det är han som är störst och äldst!
Pseudotvillingskapet innebär att lillebror blir duktigare än ett vanligt småsyskon och storebror mer pressad än andra storasyskon. Och denna effekt kan man i vissa fall se även med åldersskillnader upp till två år.
Det låter ju onekligen inte vidare bra för Arvid.

Å andra sidan påpekar Knaada att det finns ett liv efter att barnen blivit större också. Om man skaffar dem tätt behöver man inte flytta in på hemmet i samband med att de flyttar hemifrån. 

Men A har den kanske rådigaste lösningen. Om jag ingår äktenskapets heliga förbund kommer Gud när helst jag behagar ge mig gåvan av friska ägg och ytterligare ett A-barn! Hmm. Jag har visst varit inne och nosat mycket diskret på detta förut.

2 kommentarer:

  1. Oj. Det där med pseudotvillingar har jag missat totalt.
    Men puuhhh, det kommer ju inte att gälla mina ungar inser jag nu tack och lov. För det blir ju faktiskt hela 19 månader mellan dem :)

    SvaraRadera
  2. haha ja se bara hur min pseudotvilling johannes blivit frånsprungen av lillasyster!

    SvaraRadera