fredag 1 juli 2011

Lektips från Arvid

Vet du inte vad du ska leka? Här kommer två tips från en världsvan 2-åring.

Restaurang (alternativt leknamn: Ja vafan vi kanske äter ute en del. Men durå!)
Gör så här: Hämta en vuxen, tex din mamma. Hämta två böcker, en till mamman och en till dig. Öppna dem på valfritt ställe och låtsas att de är menyer. Fundera en stund och säg sen vad du vill beställa, tex cykelbollar och vatten *) och så bestäm vad din mamma ska äta. Sen är leken klar. Det är en ganska kort lek.
*) Bloggredaktionens kommentar: cykelbollar = kycklingbollar=friterad kyckling från kinesrestaurangen

Affär
Den här leken är min bästa. Gör så här: Hämta valfri vuxen, förslagvis din mamma. Säg: "kom lek min fär" och ta med henne bort till ett litet bord. Ställ dig bakom bordet som i en butik och le förväntansfullt, titta på mamman och säg "hej". Här är det meningen att din mamma också ska säga "hej" och sen vad hon vill köpa för något. Det kan vara vad som helst (jag har alltid allt i min affär, den är mycket välsorterad.)
Vänd dig om och låtsas ta fram varan någonstans bakom dig. Sen ska din mamma frågar vad det kostar. Jag brukar ta fyra kronor för allt. Det är enklast så tycker jag. Efter ett tag kan du fråga om hon vill ha en påse. När hon har handlat klart säger ni "hej då". Sen är leken klar. (Fast här skulle jag vilja rekommendera att flika in ett frågande "igen?" till mamman och hoppas på det bästa.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar