måndag 1 februari 2010

Somna på egen hand? I don't think so

Hur får man sitt barn att somna själv i sin säng? Om man lägger ner en vaken Arvid i spjälsängen reser han sig genast upp och står där. Han tänker inte somna på egen hand, absolut inte. Vi försöker inte ens längre. Vi ligger med honom i vår säng och klappar. Inte heller det är klockrent eftersom han helst av allt vill krypa iväg bort till nattduksborden och ta nåt kul som han ser där, alternativt ställa sig upp och banka på väggen.
- Här får de faktiskt skylla sig själva, skjuter Arvid in.
- Tapeten har ett fint och lockande mönster som man ser även i halvdunklet - så det är inte mitt fel. Och de får väl låta bli att ha lampor och annat på nattduksborden om de inte vill att jag ska ta dem, fortsätter han.
Man får lägga ner honom ett antal gånger med milt våld och tvångsklappa innan han kommer till ro. Det finns ju tex 5-minutersmetoden som man kan prova, jag vet. Men hur ska den kunna fungera på ett barn som inte ens ligger i sin säng utan står? Lär sig barn plötsligt somna själva, automatiskt? Jag menar, det är ju få 10-åringar som måste klappas till sömns (hoppas jag). Hur gjorde ni?

3 kommentarer:

  1. Vi har samma problem och har haft det i snart 1½ år. Men vi har gett upp nu och insett att sonen har ett behov av att vi finns tätt intill när han ska sova. Och vill han ha oss där så finns vi så klart där. Det blir lugnast så för alla...

    5-minutersmetoden tror jag inte det minsta på. Känns väldigt onaturligt åtminstone i min värld att låta sonen ligga och gråta medan jag står utanför och tar tid.

    Och precis som du skriver, det löser sig nog ändå så småningom. Snart är man väl inte ens välkommen in på hans rum ;)

    SvaraRadera
  2. Var mycket konsekvent, ha tålamod, välj en metod från till exempel "Barnaboken" eller andra "kloka ord". Rutin, rutin och åter rutin....samma varje kväll.Det funkar efter ett tag!
    Håll ut! Vi vet efter fyra barn och tre som inte ville sova i egen säng....

    SvaraRadera
  3. Inga tips härifrån. Här somnas det absolut inte heller på egen hand..

    SvaraRadera